Hakukoneoptimointi – miksi sinunkin pitäisi optimoida sivustosi

Hakukoneoptimointi on osa digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta. Tänä päivänä yrityksen elinehto on löytyä myös verkosta. Vaikkei verkossa olisi tarkoitus tehdä ostosta, tulee silti potentiaalisella asiakkaalla olla mahdollisuus löytää verkosta tietoa esimerkiksi liikkeen sijainnista tai hinnoista. Suomalaisista 93 % etsii ensimmäisenä tietoa Googlesta. Näistä hauista valtaosa klikkaa hakutulosten korkeimpia sijoituksia. Vain harva siirtyy tarkastelemaan hakutuloksia enää seuraavalle sivulle. Tässä kohtaa hakukoneoptimointi astuu mukaan kuvioihin, sillä hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on tehdä sivustosta mahdollisimman toimiva, jotta se on sekä käyttäjä- ja hakukoneystävällinen.


Mikäli yrityksesi ei löydy lainkaan hakutuloksista, ei potentiaalinen asiakkaasi voi ostaa sinulta ja menetät asiakkaita kilpailijoille. Sen tähden hakukoneoptimointi kannattaa ottaa osaksi yrityksesi markkinoinnin kokonaisuutta.


Hakukoneoptimointi vaatii hieman ymmärrystä Googlen algoritmeista, mutta vaikkei olisi asiaan täysin vihkiytynyt, voi jokainen laittaa vähintäänkin perusasiat kuntoon itse. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen ymmärtää syvällisemmin hakukoneoptimoinnin salat, mutta perusasioiden tietäminen on kannattavaa, vaikket itse hakukoneoptimointia tekisikään.


Hakukoneoptimoinnin voi jakaa karkeasti kahteen eri luokkaan, joista toinen keskittyy sisältöjen, kuten kuvien ja tekstien optimointiin. Toinen merkittävä osa hakukoneoptimointia on tekninen optimointi, jonka tehtävänä on varmistaa, että sivusto ja sen sisältö on hakukoneille ymmärrettävää.


Tässä on listattuna 10 vinkkiä, jotka kannattaa ottaa huomioon hakukoneoptimoinnissa. Vaikket itse tekisikään hakukoneoptimointia, voit tarkistaa seuraavan listan perusteella, kaipaako sivustosi hakukoneoptimointia.


Ensinnäkin laadukas sisällöntuotanto on kaikista tärkeintä hakukoneoptimoinnissa. Jokainen varmasti osaa kirjoitella sisältöjä sivulleen, mutta se ei vielä tarkoita, että sisällöt ovat optimoitu. Sisältöjä kirjoittaessa ensin tulee olla tavoite selvillä, mitä haluamme viestiä asiakkaillemme ja keitä ovat potentiaaliset asiakkaamme. Kun tuotat kohderyhmää kiinnostavia sisältöjä, asiakkaat todennäköisesti löytävät sivustolta etsimänsä.


Toisekseen hakukoneoptimoinnin olennainen osa-alue on avainsana-analyysit jokaiselle sivulle. Sinun tulee selvittää, mitkä ovat potentiaalisten asiakkaidesi ongelmia ja mitä he etsivät sivultasi. Näistä tulee valita avainsanat, joita sijoitetaan tekstin sekaan. Google käsittää paremmin mistä tekstisi kertoo, kun siihen on ujutettu avainsanoja tarpeellinen määrä.


Kolmannekseen hakukoneoptimoinnissa tarkastetaan, että sivuston sisältö on hakukoneille ymmärrettävää. Tämä tarkoittaa sitä, että sisältöjä kirjoittaessa tulee tehdä jokaiselle sivulle otsikoinnit oikeaoppisesti, sekä meta-tagit ja meta descriptionit.


Neljäs seikka on sivuston sisäinen ja ulkoinen linkitys. Käyttäjää tulee johdatella sivustolta toiselle niin, että se lopulta päättyy konversioon, eli esimerkiksi yhteydenottopyyntöön tai ostoksen tekoon. Ulkoiset linkit nostavat hakukonesijoitusta paremmille paikoille.


Viidentenä sivuston url-rakenne kannattaa ottaa huomioon, sillä verkko-osoitteella on merkitys siihen, että sekä hakukonerobotit ymmärtävät sivustosi sisällön mutta myöskin käyttäjälle selkeä verkko-osoite on helpompi muistaa.


Muita olennaisia seikkoja ovat esimerkiksi mobiiliystävällinen sivusto ja muistaa tehdä tarvittavat uudelleenohjaukset oikein, jotta et menetä saavutettua sijoitustasi Googlessa.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *